لاغری مغزی در کودکان به چه معنی است؟

آیا آتروفی یا به اصطلاح لاغری مغز خطرناک است؟

همه چیز درمورد بیماری آتروفی مغزی در کودکان

در توضیح ساده برای این بیماری، لازم است گفته شود هنگامی که نورون ها و اتصالات بین آنها در مغز کودک از بین می‌رود، پزشک از اصطلاح لاغری مغزی یا آتروفی استفاده می‌کند. کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، به مرور زمان نورون های مغزی خود را از دست می‌دهند. از بین رفتن نورون ها با قطع ارتباط بخش عظیمی از مغز، در نهایت باعث کاهش حجم مغز بیمار شده و بیمار دچار مشکلاتی در حافظه، تفکر و مدیریت کارهای روزانه می‌شود. در نتیجه هر چقدر شدت وقوع این بیماری در فرد بیشتر باشد، شدت آسیب های وارده به او نیز افزایش پیدا می‌کند. 

 

 با پیشرفت علم پزشکی تا امروز، دلایل زیاد و مختلفی به عنوان عامل اصلی برای بروز این بیماری معرفی شده است. فلج مغزی، زوال عقل و بیماری های عفونی تعدادی از دلایل اصلی یاد شده برای آتروفی مغزی کودکان هستند. لازم به ذکر است که علائم و شدت آتروفی مغزی در کودکان به نوع بیماری پدید آورنده (بیماری اولیه که باعث بروز این بیماری شده است.) و محل وقوع آتروفی در مغز کودک بستگی دارد. برای درمان این مشکل لازم است که عامل پدید آورنده و بیماری اولیه کنترل و مدیریت شود.

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : چگونه کودک خلاق داشته باشیم؟

 

انواع شکل های بروز آتروفی مغزی در کودکان

آتروفی مغزی در کودکان به طور معمول به دو شکل ایجاد می‌شود. از اشکال شناخته شده لاغری مغزی در کودکان می‌توان به دو شکل (کانونی) و (تعمیم یافته) اشاره کرد. در نوع کانونی آسیب تنها در یک بخش از مغز کودک مشاهده شده ولی در شکل تعمیم یافته، شدت آسیب دیدگی در کل مغز کودک گسترش پیدا می‌کند. 

 

کهولت سن و آتروفی مغزی

در حالت طبیعی، افزایش سن در انسان ها و گذشت سالها باعث می‌شود که سلول های مغزی به آرامی از بین بروند و در نهایت از حجم مغز کاسته شود. نکته حائز اهمیت این است که زمانی از نام آتروفی استفاده می‌شود که مشکلات ایجاد شده فارغ از کهولت سن و پیری باشد. بنابراین تحلیل رفتن بافت مغز در بیماری آتروفی خیلی سریع تر از زمانی که فرد به علت پیری بافت مغز خود را از دست می‌دهد، رخ می‌دهد. 

 

افرادی که با احتمال بیشتری به بیماری آتروفی مغزی مبتلا می‌شوند

عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز بیماری آتروفی مغزی در افراد شوند. پزشک با بررسی مواردی که در ادامه بیان می‌شوند، متوجه می‌شود که احتمال بروز این بیماری در فرد زیاد است یا خیر:

افزایش سن

ژنتیک و سابقه خانوادگی در برخی از بیماری های ارثی نظیر هانتینگتون (بیماری ای که با تخریب سلولهای مغزی باعث بروز اختلال حرکتی در فرد می‌شود)

سابقه ابتلا به اختلالات عصبی در خانواده

آسیب به سر در گذشته

مصرف نوشیدنی های الکلی

سیگار کشیدن

مقاله پیشنهادی : بیش فعالی کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

 

آیا لاغری مغزی باعث زوال عقل می‌شود؟

بین این دو، ارتباط وجود دارد ولی دو مبحث کاملا متفاوت هستند. زوال عقل باعث بروز نوع بسیار شدیدی از آتروفی مغزی می‌شود که در آن فرد مبتلا، رفتار های مغایر با سبک زندگی ای که دارد از خودش بروز می‌دهد. شایع ترین نوع زوال عقل، بیماری آلزایمر است.

 

آیا لاغری مغزی در کودک، آفازی را به دنبال دارد؟

در ابتلا لازم است تا با مفهوم آفازی آشنا شوید. آفازی به معنی مشکلات گفتاری و زبانی است. در حالت معمول افرادی که دچار آفازی هستند جزو بیماران عصبی زمینه ای شناسایی می‌شوند. زمانی که کودک دچار مشکل آفازی می‌شود، اختلال لاغری مغزی در بخشی از مغز او که مسئول تکلم است رخ داده است. میزان بروز این اختلال می‌تواند متغیر باشد. آتروفی مغزی در برخی افراد مانع به یاد آوردن نام افراد و مکان ها می‌شود و در برخی دیگر به طور کامل قدرت برقراری ارتباط را از آنها می‌گیرد. 

 

علائم آتروفی مغزی

در حالت طبیعی، علائم آتروفی مغزی بسته به محل آسیب متفاوت است. همچنین علائم آتروفی مغزی از نوع خفیف تا شدید نیز کاملا متفاوت است. از جمله علائم آتروفی مغزی هنگام بروز آفازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال تکلم و ناتوانی در صحبت کردن

ناتوانی در نوشتن

اختلال در درک معنی کلمات

 

مقاله پیشنهادی : همه چیز در ارتباط با اوتیسم کودکان.

از جمله علائمی که در زمان بروز تشنج در آتروفی مغزی یاد شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس کردن طعم تلخ یا طعم فلز در دهان

تشنج مداوم

اسپاسم

فشردن دندان ها به هم

از دست دادن هوشیاری

 

تشخیص آتروفی مغزی

برای تشخیص این بیماری لازم است تا پزشک مراحل زیر را به ترتیب طی کند:

شرح حالی از بیمار تهیه کند.

 

تاریخچه پزشکی و سابقه خانوادگی فرد را از لحاظ بیماری های ارثی مرتبط با مغز بررسی کند.

 

برای بررسی شدت مشکل در بیمار، از تست هایی مثل هماهنگی اعضای بدن، حرکت چشم، زبان، حافظه و توانایی حل مسئله استفاده کند.

 

در برخی موارد لازم است تا برای تایید نهایی بیماری، از روش های آزمایشگاهی مثل MRI استفاده شود. 

مقاله پیشنهادی : افزایش هوش هیجانی در کودک.

روش های درمانی آتروفی مغزی در کودکان

لازم به ذکر است که برای درمان این عارضه، روش واحدی وجود ندارد و بر اساس ناحیه مورد آسیب و علائمی که بیمار از خودش نشان می‌دهد، روش درمانی ای انتخاب می‌شود که به کاهش علائم بیماری در بیمار کمک کند. اما در نهایت پزشکان و متخصصان برای کاهش عارضه در مغز، به کنترل و مدیریت عامل پدید آورنده یا بیماری اولیه می‌پردازند. به طور کلی درمان آتروفی مغزی در کودکان بسته به علائمی که کودک دارد، می‌تواند با موارد زیر همراه باشد:

مصرف دارو

جراحی (تنها در برخی موارد)

فیزوتراپی

کاردرمانی

گفتاردرمانی

مشاوره

 

در انتهای این نوشته اکیدا توصیه میکنیم که بلاگ " اختلالات یادگیری چه تاثیری بر رفتار کودکان می‌گذارد؟" را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی